Przedsiębiorca przed założeniem własnej działalności gospodarczej pierwsze kroki powinien skierować w poszukiwaniu księgowego, biura rachunkowego, a nie na zakupy firmowe. Niestety, praktyka pokazuje, iż wielu przedsiębiorców zanim otworzy działalność i zarejestruje się jako czynny podatnik VAT, dokonuje już zakupów na cele firmowe. Kupuje przykładowo materiały, sprzęt, wyposażenie, towary czy inne rzeczy. Oczywiście wszystko to jest niby z przeznaczeniem wyłącznie na przyszłą działalność gospodarczą.
Pojawia się wówczas wątpliwość i jednocześnie wielki problem, czy po otwarciu działalności i rejestracji do VAT będą mogli odliczyć podatek VAT od zakupów dokonanych przed rejestracją do VAT? Przede wszystkim trzeba rozdzielić powstanie samego prawa do odliczenia podatku VAT od realizacji (odliczenia) tego prawa przez nabywcę. Zgodnie z przepisami art. 86 ust. 10 ustawy o VAT podatnik-nabywca, który kupił towary lub usługi na poczet prowadzonej działalności, zrealizuje prawo do odliczenia VAT, jeżeli: zostały one opodatkowane VAT u sprzedawcy, a sprzedaż została udokumentowana...Chcesz dowiedzieć się więcej?
Dostęp do pełnej treści materiałów wymaga subskrypcji. Dołącz do naszej społeczności już dziś!
Subskrybuj teraz